Tips

Schrijf altijd voor je lezer
“Wij doen dit. Onze dienst doet dat.” Leuk voor je, maar wat heeft je lezer hier aan? Schrijf altijd voor je lezer. Dat lijkt eenvoudig en toch trap je al snel in deze valkuil.

Schrijf actief
Passieve zinnen zijn langdradig en hebben geen meerwaarde voor een tekst. Schrijf daarom altijd in een actieve vorm. Dus niet: “er wordt binnenkort contact met u opgenomen”, maar wel: “wij nemen binnenkort contact met u op”, of misschien zelfs: “wij bellen u snel”.

Schrijf niet wollig
Met wollig schrijven kom je niet slimmer over. Bovendien ervaart je lezer de tekst als afstandelijk en ambtelijk. Niet doen dus. Waarom moet iemand een formulier ‘retourneren’ in plaats van ‘terugsturen’? Waarom zou je ‘een tweetal’ schrijven in plaats van ‘twee’? Andere veelgebruikte wollige woorden: conform, indien, mededelen, tevens.

Gebruik geen vaktaal
“Heeft u een reparatieverzoek? Neem dan contact op met ons klantcontactcentrum.” Waarom zo ingewikkeld? Schrijf liever in gewone-mensen-taal: “Is er iets stuk, bel ons!”

Wees niet te beleefd
Overdreven beleefd zijn is misschien goed bedoeld, het komt je tekst niet ten goede. “Wij zouden u willen verzoeken om…” kan. Maar krachtiger is: “Wij verzoeken u om…”. Nog beter is uiteraard om vanuit de lezer te schrijven: “Stuur het formulier voor 12 september terug, dan zorgen wij …”.

Los of aan elkaar?
In de Engelse taal worden bijna alle woorden los geschreven. Wij Nederlanders plakken alles aan elkaar. Vertrouw hierbij niet op de spellingscontrole van Word. Die kent veel samengestelde woorden niet. Zo is wilde zalmsalade een wilde salade en dus niet wat je bedoelt. Het bakje uit de supermarkt heet dus wildezalmsalade (ook al zet Word er een rode streep onder).

Wil je meer tips? Volg dan een schrijftraining bij Jou.